Kontakt og Læs Mere

Det sunde alternativ eller en motorvej til overvægt?

Vi ser en række forskellige kunstige sødemidler i vores kost og drikkevarer. De er naturligt kommet under den store debat om sukker og dens indflydelse på vægten. Derfor er har mange kunstige sødemidler overtaget sukkerets plads i vores dagligdag.

I USA har man godkendt 6 forskellige kunstige sødemidler. Det er: Aspartam, Saccharin, Ace-K, Sucralose, Neotam og Advantam. Dette er også alle stoffer som har været i debatten omkring de er skadelige eller medvirkende til ex. kræft og andre alvorlige sygdomme.

Belønningscenter

En ny undersøgelse fra University of Sidney i Australien viser, at den måde det kunstige sødemiddel “belønner” vores hjerne er ikke som sukkeret. Faktisk kan man se i undersøgelsen, at man føler større sult når ens kost er kunstigt sødet. Igen kan dette medføre at man spiser mere.

Bivirkninger

Undersøgelsen viser at de kunstige sødemidler stimulerer et nervecenter, som igen giver en spiselyst. Ass. professor Neely, som stod for undersøgelsen fortæller: “Vi har været i stand til at kortlægge nervecentre som giver signaler om energi og regulering af kost, gennem respons fra de kunstigt sødede diæter. Dette har givet os en opdagelser omkring sult og at sund mad faktisk også smager bedre når man sulter.”

Undersøgelsen viser også, at kunstige sødemidler også har bivirkninger. Forskerne nævner søvnløshed, dårligere søvnkvalitet, hyperaktivitet samt problemer med at styre måltider og spisetider.

På denne måde vil man også se, at man ikke nødvendigvis taber sig ved at skifte den almindelige cola med en kunstig sødet. Det kan derfor være en rigtig god ide blot at reducere indtaget af sukkerholdige drikke.